Idź do zawartości

Jaka jest optymalna temperatura do spania?

Na komfort naszego snu wpływa wiele czynników. Zaliczamy do nich przede wszystkim jakość materaca, jakość powietrza w sypialni oraz temperaturę, jaką mamy w pomieszczeniu. Musimy bowiem pamiętać, że liczy się nie tylko długość snu, ale również, a może przede wszystkim jego jakość. Na tę poza wspomnianymi wyżej aspektami, ma również wpływ to jak się odżywiamy, ile mamy ruchu w ciągu dnia oraz jakie zaciemnienie panuje w sypialni. Dziś jednak skupimy się przede wszystkim na temperaturze, która odgrywa ogromną rolę dla naszego snu.

 

Temperatura do spania – jaka jest optymalna?

Oczywiście nie możemy jednoznacznie wskazać jaka temperatura jest najlepsza dla każdego człowieka w trakcie nocy. Każdy z nas ma w końcu inne preferencje i każdy z nas w różny sposób przyjmuje daną temperaturę. Na pewno nawet w swoim otoczeniu znamy osoby, które w ciepłe, letnie dni potrafią otulać się kocem lub kołdrą. Znamy również takie, które zimą chodzą tylko w bluzie oraz letnich butach. Mimo danych preferencji, możemy jednak wskazać jaka temperatura jest najlepsza dla regeneracji naszego organizmu. Wynosi ona pomiędzy 16, a 19 stopni Celsjusza. Wyjątkiem mogą być osoby starsze, których organizm wraz z wiekiem się zmienia i potrzebuje nieco wyższej temperatury. Wówczas najbardziej efektywna wynosi około 20 stopni Celsjusza.

 

 

Optymalna temperatura do spania – pamiętaj o odpowiedniej wentylacji

To jaka temperatura jest idealna w naszej sypialni już wiemy, jednak jak pisaliśmy powyżej – temperatura to nie wszystko. By w pomieszczeniu do spania był idealny mikroklimat, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Jednym z najważniejszych jest wentylacja i odpowiednia wilgotność. Idealnie, jeśli możemy wietrzyć naszą sypialnię nawet kilka razy dziennie. Jeśli nie jest to możliwe, starajmy się przewietrzyć sypialnię przynajmniej przez kilka-kilkanaście minut rano i tuż przed snem, po to, by dostarczyć jak największą ilość świeżego powietrza. Równie ważne jest zachowanie odpowiedniego poziomu wilgotności. Nadmiar wilgoci sprzyja pleśni i grzybom, co może mieć negatywny wpływ na oddychanie. Ponadto może to prowadzić do bólu głowy, a nawet alergii. Zbyt niski poziom wilgotności z kolei wysusza nasze drogi oddechowe, przez co jesteśmy bardziej narażeni na różnego typu infekcje.

 

Jaka jest optymalna temperatura do spania? 

 

Najlepsza temperatura do spania – dlaczego jest tak ważna?

Zapewne niejednokrotnie zauważyliśmy, że lepiej śpi nam się zimą aniżeli latem? Duży wpływ ma na to temperatura w sypialni. Zimą jest ona najczęściej znacznie niższa, przez co organizm nie przegrzewa się, a my możemy spać spokojnie i komfortowo. Dlaczego jednak temperatura ma aż tak duże znaczenie w nocy?

Otóż za regenerację naszego organizmu w trakcie snu odpowiada faza snu głębokiego. Wówczas najczęściej nic nam się nie śni, a oddech i rytm serca zwalniają. Dzięki temu organizm może intensywniej odpoczywać. Co za tym idzie, zmienia się również temperatura naszego ciała – spada ona o około 0,5 stopnia Celsjusza. Im dłużej utrzymamy taką temperaturę, tym dłużej będziemy w fazie snu głębokiego, a co za tym idzie, lepiej odpoczniemy. Jeśli owa faza będzie trwała krótko, to niestety jest to znak, że przez długi czas jesteśmy w fazie snu paradoksalnego. Wtedy też nasz umysł pracuje intensywniej, często pojawiają się sny, a my jesteśmy bardziej narażeni na temperaturę otoczenia, co w efekcie nie pozwala skupić się naszemu ciału wyłącznie na wypoczynku.

Co ciekawe, organizm reaguje na zmianę temperatury o każdej porze. Jeśli lekko ona spada, to organizm wie, że powinien być gotowy do snu. Co więcej, na temperaturę naszego ciała ogromny wpływ ma temperatura otoczenia, dlatego tak ważne jest, by przed snem była ona jak najbardziej optymalna.

 

Jaka jest optymalna temperatura do spania?

 

Temperatura do spania – jakie są skutki niewłaściwej temperatury?

Wiemy już jaka temperatura jest przyjęta za najlepszą dla naszego organizmu, a także dlaczego jest ona tak istotna. Czas się zatem przyjrzeć, jakie są konsekwencje niewłaściwej temperatury? Może nie każdy z nas wie, ale mogą być one znacznie bardziej opłakane aniżeli tylko te związane z komfortem termicznym.

Zacznijmy od obniżonego poziomu melatoniny – to ona odpowiedzialna jest za regulację rytmu dobowego w organizmie, a zbyt wysoka temperatura znacznie go obniża. Zaburzone zostają także procesy termoregulacji, co z kolei przekłada się na obniżenie odporności, szczególnie w przypadku dzieci. Tu od razu warto się na chwilę zatrzymać. Bardzo ważne jest, by od najmłodszych lat nie przegrzewać dziecka, ponieważ jeśli zostanie ono przyzwyczajone do wysokich temperatur, to z czasem może mieć duże problemy z odpowiednią reakcją na niższą temperaturę, co będzie z kolei oznaczało większa podatność na wszelkiego rodzaju infekcje. Nie możemy także nie wspomnieć o zaburzeniach hormonalnych, które niezmiennie towarzyszom wysokim temperaturom. Wracamy tu, chociażby do wcześniej wspomnianej melatoniny, choć nie tylko jej poziom jest zaburzany. Tyczy się to również kortyzolu, który w odpowiednich warunkach ma działanie mobilizujące i przeciwdziała depresji, stresom czy stanom lękowym.

Jaka jest optymalna temperatura do spania?

`